INTERNKONTROLL
Det er klokt å være etterettelig i sine undersøkelser!
Ser du etter noen som kan hjelpe ditt foretak øke kvalitet på deres håndverkstjenester? En metode for å bli bedre slik at sluttproduktet til dine kunder blir bedre, og slik at du oppnår færre reklamasjoner på arbeider du overleverer. Noe som kan få dine håndverkere til å arbeide på en litt smartere måte, og til å på en litt bedre måte forstå de strenge krav som finnes tilknyttet håndverkstjenester levert til forbrukere i Norge. Da kan vi hjelpe deg og ditt foretak med internkontroll.
Vi ser etter deg som undres på om…
Undrer du på om det finnes noen du kan sende ut til et spesielt prosjekt for å øke kvaliteten? Lurer du på om det finnes en metode for å gjøre en bas eller formann enda mer bevisst på krav til høy kvalitet i tjenester levert? Du har kanskje tenkt på om det finnes en rask metode for bare å øke kvaliteten på håndverkertjenester slik at det blir mindre risiko for reklamasjoner.
Det du kan være klar over er…
Vi har løsninger for å følge opp spesielle prosjekter tilknyttet bygg og eiendomsbransjen. Våre Ingeniører kan enkelt kontrollere eiendom tilknyttet ditt prosjekt, og så si fra om aktuelle svakheter med håndverkskvalitet direkte til håndverkere og baser engasjert i prosjekt. Vi blir noen gang brukt som autoritet overfor håndverkere som i noen tilfeller ikke har samme interne krav til kvalitet og avsluttinger på overflater og tekniske deler som Norske byggmestere og Norske faglærte har.
For å få en dypere forståelse
For å finne ut om du kan ha et kvalitetsproblem blant dine håndverkere kan du se på antall reklamasjoner og hvilken type reklamasjoner som dukker opp. Dersom problemet kan ligge i detaljer som tildekking, avsluttinger på overflater, lodd og vinkler så kan det være fordi holdninger og kunnskap blant dine ansatte trenger en justering. Undrer du på hvorfor enkelte håndverkere noen gang leverer en perfekt tjeneste, og andre gang noe som er litt under par – Søk på holdninger blant håndverkere. Mange er utrolig flinke dersom de forstår de strenge krav Norsk Standard stiller til håndverksarbeid.
Vi løser saker som dette gjennom:
Vår erfaring med internkontroll ute hos klienter er at det har betydelig effekt på håndverkere som arbeider i produksjon. Effekten av å faktisk legge en libella-water på vinduskarmen viser seg å kunne skape evigvarende inntrykk blant håndverkere. Vi har i våre tidligere befaringer på bygninger under oppføring avdekket alt fra alvorlige konstruksjonsmessige feil, til watere som rett og slett ikke viser rett resultat. Å engasjere noen som oss for å kontrollere ditt prosjekt vil også la deg slippe å være den sinte sjefen som aldri er helt hundre prosent fornøyd.
Vi hjelper deg øke kvaliteten i det håndverksarbeid som din bedrift leverer. Vi gir innsikt og gode råd utenfra i forhold til logistikk på byggeplass, metoder for gjennomføring og krav som kan forventes i forhold til Norsk standard for utførelse på håndverksarbeid. Vi kan hjelpe med andre internkontrollrutiner og ser ofte ting på en litt annen måte enn hva du, og dine ansatte gjør i dag. Kanskje til det bedre, og kanskje vi kan lære litt av dere også.
Som forbruker vil vi gjerne at du forstår
Som leder i håndverks foretak er det trist når det dukker opp konflikter. Spesielt dersom disse er som følger av levert håndverksarbeid som koster like mye å levere med en perfekt avslutning som med en slurvete avslutting. Det vil være til alle foretaks fordel dersom samtlige ansatte har god forståelse for de strenge krav som faktisk stilles til håndverksarbeid i dag. Dersom du trenger en holdningsendring blant enkelte av dine ansatte så forsøk å engasjere ekstern internkontroll. Dette vil kunne spare deg for kostbare reklamasjoner og på den måten spare deg for masse tid og ubehag i tiden som kommer.
Andre rapporter og tjenester normalt solgt av Takstingeniører
Tilknyttet nybygg og pågående prosjekter finnes det andre ting vi kan hjelpe entreprenører og byggmestere med. For eksempel vil vi kunne være der dersom det dukker opp en skade av noe slag, altså for å hjelpe til med skaderapport. Vi kan også brukes som vitne for å dokumentere forhold som fuktnivå før vegger kles igjen, og vi er ofte brukt til uavhengig kontroll av bad og våtrom. Vi gjennomfører også kontroll av bygninger før overlevering til sluttbruker, på samme måte som vi ofte hjelper sluttbruker med det samme. Vår lange erfaring med reklamasjonssaker bidrar til større innsikt for entreprenører og byggmestere som ønsker å legge inn det lille ekstra i forhold til kvalitet på sine håndverkstjenester.
Vår minstesats og hva våre klienter kan forventet tilknyttet pris på denne tjenesten.
Alle våre oppgaver innenfor rådgiving faktureres ut fra medgått tid. Det er ofte svært vanskelig å si hva prisen på en slik tjeneste til slutt blir fordi oppgaver alltid er unike. Vår minste sats er to timer med arbeid. I tillegg har vi en prosjektkostnad, og vi fakturerer for medgått reise tid og KM kjørt. For lengre reiser, mer enn seks timer til og fra kontoret, fakturerer vi også lunsj. Alle utlegg tilknyttet reise vil også kreves dekket – fly, parkering, leiebil, ferge og lignende. Dersom reisen ikke er mulig å gjennomføre på mindre enn tolv timer blir du kanskje nødt til å dekke overnatting på hotell. Vi tar normalt ingen risiko i våre tjenester tilknyttet rådgiving, og avtaler normalt ikke oppgjør basert på utfall av sak.