KONTROLL AV NYKJØPT BRUKT BOLIG
Vi har lang erfaring med kontroll av brukte boliger etter kjøp på vegne av nye eiere. Ofte har oppgaver innenfor området kunne blitt knyttet til bistand for utforming av planer for utvikling, vedlikehold og lignende. Etter 2022, og forskriften for tryggere bolighandel har vi uansett sett økende pågang for kontroll av boliger etter kjøp av brukt bolig. I dag ønsker mange av våre klienter innenfor denne tjenesten å dobbelsjekke at informasjon i prosjekt stemmer for å forsikre seg om at de ikke er lurt. Våre rapporter tilknyttet kontroll av nykjøpt brukt bolig gir i dag ferske eiere større sikkerhet i forhold til å unngå fremtidige tap, vi avdekker også ofte avvik som kan føre til store besparelser for kjøper dersom opplysninger fra selger og selgers representanter viser seg å ikke være korrekt.
LEVERANSEN
Rapporten leveres som hovedrapport. Vedlegg tilknyttet er ofte skisse som viser arealmåling dersom arealmåling er del av mandat. Grunnlag for rapporten er gjerne prospekt og andre dokumenter som ble brukt når boligen ble kjøpt. Disse dokumenter, de dokumenter vi har vektlagt i utarbeidelsen av rapporten legges med som vedlegg.
FORMÅL
Klientens formål med rapporten er som oftest å få bekreftet at alt er som opplyst. Noen ganger får vi bestilling på denne rapporten også der kjøper har oppdaget noen få feil med en bolig, men er usikker på om det kan være mange flere feil. Rapporten brukes for å danne grunnlag for reklamasjonsrapport mot selger, forsikringsselskap eller tidligere engasjert teknisk rådgiver i forbindelse med omsetting av eiendom.
BRUKSOMRÅDER
Rapporten kjøpes etter at ny eier har inngått avtale om kjøp av brukt bolig. Når rapporten foreligger brukes den for å danne grunnlag for reklamsjonsrapport. Ofte kan man med denne rapporten alene komme til minderlig løsning med selger uten å bruke alt for store ressurser i saksomkostninger. Rapporten leses av selgere, selgers forsikringsselskap og selgers tekniske rådgiver. Rapporten kan være svært nyttig dersom selgere av boligen har engasjert teknisk rådgiver med svak kompetanse, eller om selger har hatt grunner til å unnlate å opplyse om negative forhold tilknyttet eiendom.
HVEM ER DET SOM NATURLIG SER ETTER EN RAPPORT SOM DETTE
Kjøpere av kontroll av nykjøpt brukt bolig er som navnet tilsier – Nybakte eiere av brukte boliger. Det er stor variasjon på kvaliteten tilknyttet tilstandsrapporter levert av takstmenn i Norge, det er flere typer rapporter og mange organisasjoner som stiller varierte krav til sine medlemmer, eller takstmenn som skriver disse rapporter. Det vi ser i dag er at kjøpere av denne typen rapport er en gjennomsnittlig nybakt huseier som ønsker å forsikre seg om at opplysninger i prospekt stemmer. Altså en boligkjøper som kanskje kan være litt mindre naiv enn de mest naive som stoler på alt og alle. Den boligkjøperen som innser at en kontroll av nykjøpt brukt bolig kan være, økonomisk, den beste investeringen som en familie gjør gjennom livet. På den andre siden, om ingenting er feil med prospekt er alt bare bra.
KVALITET
Det er mange måter å oppnå en rapport som kan kvalifisere til “kontroll av nykjøpt brukt bolig.” Og det er stor forskjell på kvaliteten i disse typer rapporter. En god rapport kjennetegnes med at den dekker samtlige forhold som kjøper har interesse av når eiendom er kjøpt. Ikke bare de forhold som ligger til grunn i forskrift for tryggere bolighandel. Dårlig kvalitet på en slik kontroll vil være når kjøper “får” denne kontrollen fra et forsikringsselskap etter å ha meldt inn en sak. Som oftest vil da den objektive takstingeniøren som kommer ut være sterkt begrenset i forhold til mandat, og i mange tilfeller er delen med ” å avdekke flere forhold ” strengt begrenset. For å oppnå en rapport med høy kvalitet må derfor kjøper av brukt bolig engasjere en egen objektiv og uavhengig part for å kartlegge forhold. Som regel er det ingen forsikringsselskaper som dekker denne kostnaden, fordi tjenesten utelukkende handler om å avdekke forhold som ikke stemmer ut fra prospekt og avtalegrunnlag i handel. Konsekvensen av en dårlig rapport er at kjøper av brukt bolig mister rettigheter tilknyttet reklamasjon, og at kjøperens økonomi i et lengre løp blir svekket som følger av tap eller høyere krav til investering i objekt.
FORDELER GJENNOM Å VELGE OSS
Vi i Allertsen.no Takst og tilstandsrapporter har jo lang erfaring med saker som dette. Vi benytter vårt uavhengige styringssystem, verditas.no, som er svært dekkende i forhold til kontrollpunkter og rutiner sammenlignet med mange andre systemer. Vi har en komplett løsning hvor vi ser på eiendom på en litt annen, og ofte med faglig og mer detaljert måte enn de mest populære systemer som brukes i dag. Dette gir våre klienter en fordel som hjelper for å avdekke store og små ting, som i mange tilfeller kunne ha falt bort dersom eiendom tidligere er vurdert av ingeniører med svakere styringssystem. Kort oppsummert, vi ser ofte mer enn våre konkurrenter. Det gjør arbeidet rimeligere, og vi avdekker regelmessig forhold som ikke er lagt merke til tidligere.
HVA KOSTER RAPPORTEN
Priser på denne rapporten kan variere noe. Det er som alltid prosjektkostnader og reisekostnader ut fra beliggenhet. Men så vil det være rimeligere å skaffe en rapport på et lite og enkelt objekt, sammenlignet med et større og mer komplisert objekt. For en liten bolig, for eksempel en leilighet eller en hytte kan selve rapporten koste ca ti til tolv tusen kroner. Og for større eneboliger med flere utleieenheter kan rapporten raskt kunne koste opp mot tretti tusen.
GJENNOMFØRING
Klientens formål med rapporten er som oftest å få bekreftet at alt er som opplyst. Noen ganger får vi bestilling på denne rapporten også der kjøper har oppdaget noen få feil med en bolig, men er usikker på om det kan være mange flere feil. Rapporten brukes for å danne grunnlag for reklamasjonsrapport mot selger, forsikringsselskap eller tidligere engasjert teknisk rådgiver i forbindelse med omsetting av eiendom.
OPPFORDRING
Rapporten kjøpes etter at ny eier har inngått avtale om kjøp av brukt bolig. Når rapporten foreligger brukes den for å danne grunnlag for reklamsjonsrapport. Ofte kan man med denne rapporten alene komme til minderlig løsning med selger uten å bruke alt for store ressurser i saksomkostninger. Rapporten leses av selgere, selgers forsikringsselskap og selgers tekniske rådgiver. Rapporten kan være svært nyttig dersom selgere av boligen har engasjert teknisk rådgiver med svak kompetanse, eller om selger har hatt grunner til å unnlate å opplyse om negative forhold tilknyttet eiendom.
FORBRUKERTIPS
Sett av midler til en rapport som dette i forbindelse med kjøp av brukt bolig. Se på det som en investering. Nedsiden er ikke stor, kanskje ti til femten tusen kroner. Og når det kommer til eiendomskjøp er dette ikke de helt store midler. Oppsiden derimot kan være ekstrem. Vi har sett tilfeller hvor tidligere takstingeniører ikke en gang har gått rundt en enebolig, og derfor endt opp med å sette TG1 på grunnmurer som opplagt hadde store skader. Dersom dette skjer med deg i ditt kjøp risikerer du å ende med mye større kostnad enn hva du rettmessig fortjener ut fra hva du betalte for når du kjøpte boligen. Dersom det finnes skader og feil på eiendom du har kjøpt kan det godt hende dette er skjulte feil og mangler som forsikringsselskapet vil dekke, det kan være selger som ikke har forstått noe, eller en takstingeniør som har glemt å notere ned viktige opplysninger. Du som kjøper av brukt bolig er i mange tilfeller feil person å holde ansvarlig for feil i opplysninger, og da må du si fra raskt, gjerne innen fem år fra kjøp- og i mange tilfeller mye tidligere, for å oppnå hva du rettmessig fortjener. Så kjøp en rapport som dette om du nylig har kjøpt brukt bolig. Det gir deg større sikkerhet, og det hjelper deg om du er ført bak lyset.