TILSTAND FELLESDELER

Tilstandsrapport på fellesdeler i delte bygninger kan være greit å ha liggende der man ser eiendom som omsettes regelmessig. Som følge av forskrift for tryggere bolighandel er det i dag mer aktuelt for små og store sameier å ha en oppdatert tilstandsrapport på fellesdeler lett tilgjengelig.

LEVERANSEN

Tilstandsrapport på fellesdeler leveres som hovedrapport. For å bestille en rapport som dette må en i sameie være ansvarlig bestiller, og sameiet bør være enige om innkjøp slik at den ansvarlige for innkjøp får dekket sine utgifter med bestillingen. En tilstandsrapport på fellesdeler oppdateres årlig etter avtale med sameiet, og den har relativt lave kostnader sett i sammenheng med at den dekker store deler av bygget, og at utgifter deles på flere parter. Tilstand på fellesdeler kan også leveres som del-rapport tilknyttet en annen hovedrapport. Kostnader tilknyttet en sak som dette blir normalt nokså lik en hovedrapport, så hovedrapport er å foretrekke for klient.

FORMÅL

Formålet med tilstandsrapport på fellesdeler i sameie er å dokumentere tilstanden på bygningsdeler som er felles. Disse bygningsdeler som er felles er normalt ikke underlagt tilstandsrapporter tilknyttet en spesiell andel eller seksjon.

BRUKSOMRÅDER

Tilstandsrapport for fellesdeler kjøpes normalt av sameiet. Sameiet har normalt bruk for tilstandsinformasjon hele tiden, spesielt for planlegging av vedlikeholdstiltak og oppgraderinger på fellesarealer. Ofte ser vi denne rapporten bli bestilt når en part i sameiet skal selge sin egen bolig. Dette for å få ned kostnaden på rapporteringen tilknyttet hele eiendommen. Rapporten leses av ledere i sameiet og andre interessenter som vurderer investeringer i denne spesifikke eiendom.

HVEM ER DET SOM NATURLIG SER ETTER EN RAPPORT SOM DETTE

Klienter for tilstandsrapport på fellesdeler er gjerne sameiet. Enkelte ganger er klienten også en part i sameiet, den part som skal selge boligen sin dersom andre i sameiet ikke ønsker å være med å dekke kostnader. En rapport som leveres kan kun benyttes av klienter, så dersom sameiet ikke er enig blir det ikke mulig for andre i sameiet å bruke rapporten om de uansett skal selge sin egen bolig senere.

KVALITET

Som med alt fagarbeid er det store forskjeller på en god og en dårlig rapport. En god rapport har tydelig mandat, og viser ingen personlige opplysninger som eiere tilknyttet sameie. Den dekker over alle felles bygningsdeler og presenterer informasjon på en slik måte at leseren forstår hva det er snakk om. En dårlig rapport viser feil, mangler informasjon, har med bilder som viser private forhold og forklarer ikke forhold på en slik måte at informasjon blir forstått av leser. Konsekvensen med en dårlig rapport kan være at potensielle investorer blir bedratt.

FORDELER GJENNOM Å VELGE OSS

Vi er ledende leverandør av tilstandsrapportering til private og offentlige bygningseiere. Vi har lang erfaring og leverer rapporter som dette til lavere kostnader enn våre konkurrenter. Vårt unike styringssystem hjelper oss se forhold tilknyttet eiendom klarere enn mange andre, og vi setter av nok tid til å kunne levere rapporter som dette raskt etter befaringsdagen.

HVA KOSTER RAPPORTEN

En tilstandsrapport på fellesdeler har ofte fast pris ut fra type objekt. Vi skiller mellom bygninger med inntil tre enheter, og bygninger med mer enn tre enheter. Ofte vil man kunne telle enheter gjennom antall kjøkken på eiendom. Flere kjøkken, flere enheter uansett om en seksjon kan ha flere kjøkken. Større eiendommer representerer større kostnad enn små eiendommer, og reiser samt prosjektkostnader faktureres uansett for seg.

GJENNOMFØRING

Oppgaven bestilles gjennom sms, telefon, epost eller skjema på vår nettside. Når bestilling er utført starter vi prosessen med å samle informasjon om objektet. Når vi har tilstrekkelig med dokumentasjon tilknyttet eiendom avtaler vi befaring. Etter befaring leveres rapporten normalt i løpet av en til fem arbeidsdager.

OPPFORDRING

Husk at vi alltid er tilgjengelig for mer informasjon om våre rapporter og tjenester. Dersom du spesielt lurer på når tilknytttet tilstandsrapport på fellesdeler så ta gjerne kontakt med oss. Husk at vi alltid er tilgjengelig for mer informasjon om tilstandsrapporter på telefon 45151414.

FORBRUKERTIPS

I mange tilfeller når eiendom skal omsettes bestilles det tilstandsrapport tilknyttet en unik seksjon eller andel. Denne rapporten dekker ofte ikke felles- deler som tak, yttervegger, tomteforhold og lignende. For at klient skal oppnå redusert risiko på også disse deler av delt eiendom må utvidelse av rapporten bestilles. For å holde kostnader nede, samt skape et rapportformat som også kan brukes av andre en den som skal selge i dag, anbefales tilstandsrapport på fellesdeler i delte bygg som egen hovedrapport.

LINKER TIL ANDRE NYTTIGE RESSURSER FOR DEN SOM ØNSKER Å KONTROLLERE NYKJØPT BRUKT BOLIG