KONTROLL AV SÅRBAR TILSTANDSRAPPORT
Det er klokt å være etterettelig i sine undersøkelser!
Har du oppdaget feil i tilstandsrapporten som ble lagt til grunn når du kjøpte bolig? Er du redd det finnes avvik på eiendom som Takstingeniøren burde ha oppdaget, men som takstingeniøren av uklare årsaker ikke nevnte i tilstandsrapport. Har du funnet en bygningsdel som er ødelagt, men som i tilstandsrapporten ikke var anmerket med negative forhold. Har du fått en ide om at den bygningssakkyndige som ble valgt som ansvarlig for boligen du har kjøpt ikke har tilstrekkelig faglig kompetanse til å faktisk vurdere bygninger?
Vi ser etter deg som undres på om…
Hva skjer når en bygningssakkyndig leverer en tilstandsrapport som ikke oppfyller forskriftskrav? Hva skjer når en bygningssakkyndig ikke har tilstrekkelig kompetanse til å se alvorlige feil tilknyttet bygninger og eiendom? Hva skjer når en bygningssakkyndig benytter feil referanse i forhold til sine vurderinger av tilstandsgrad? Du lurer kanskje på om markedsverdien du måtte betale for boligen er helt korrekt, og om det eventuelt finnes noe du kan gjøre for å få rettet i situasjonen?
Det du kan være klar over er…
Når en bygningssakkyndig leverer en rapport som ikke oppfyller forskriftskrav kan rapporten bli underkjent. Det er pågående prosesser tilknyttet rettspraksis, men det som er helt sikkert er at feil i tilstandsrapporten ikke er i orden. Når en bygningssakkyndig ikke kan nok om bygg til å bemerke alvorlige feil skal helst ikke forbrukere holdes ansvarlig. Bygningssakkyndige går gjennom en form for selekteringsprosess, og har ofte en større fagorganisasjon eller et større forsikringsselskap som støtter disse dersom den bygningssakkyndige direkte eller indirekte medfører økonomisk tap for private forbrukere. Dersom en bygningssakkyndig er godkjent av større fagorganisasjon, har tatt de nødvendige kurs, og er av fagorganisasjonen vurdert som tilstrekkelig kompetent til å fremme organisasjonen utad vil som regel organisasjonen og forsikringsløsninger tilknyttet den bygningssakkyndige dekke hendelige uhell og forhold som medfører økonomisk tap for private forbrukere. Dersom en bygningssakkyndig ikke forstår eiendom, og hva det koster å utbedre forhold tilknyttet feil på eiendom risikerer kjøper å overta en eiendom som har vesentlig lavere markedsverdi enn hva megler og selger har lagt til grunn med utgangspunkt i en tilstandsrapport. Når forbrukere blir ført bak lyset i forhold til tilstand på eiendom og markedsverdi på eiendom er det ofte lett å synliggjøre hvordan dette har skjedd, og da stille krav til selger og ansvarlig bygningssakkyndig slik at rettferdighet tilknyttet bolighandelen oppstår. For å få hjelp til dette trenger den lurte forbruker å kontakte en objektiv, uavhengig takstingeniør eller bygningssakkyndig som arbeider med integritet og som kan tilstrekkelig om bygg og eiendom til å fungere i rollen som rådgiver tilknyttet bygg og eiendom.
For å få en dypere forståelse
For å sette seg inn i hvordan eiendomshandler i Norge fungerer i år vil forbruker være tjent med å lese seg opp på avhendingslova, forskrift for tryggere bolighandel, NS 3600 og andre relevante lover og standarder som benyttes i forbindelse med boligomsetning. Forbruker vil være tjent med å forstå konseptet rundt markedsverdi, og konseptet rundt tilstand på eiendom. Dersom en tilstand er opplyst å være bedre enn den faktisk er vil forbrukeren tape penger om en tilstandsrapport som er av dårlig kvalitet blir lagt til grunn. Alle involverte i en sak, selger, meglere og andre parter i budrunder – vil ilegge boligen en forventing til høyere markedsverdi dersom opplysning om dårlig drenering er misforstått av en offentlig godkjent og allmenn akseptert bygningssakkyndig som er godkjent av en av Norges store medlemsorganisasjoner som organiserer fagkyndige. En dårlig bygningssakkyndig vil aldri se alle feil som en god bygningssakkyndig ser, og forbruker trenger å forstå at dette vil kunne representere store økonomiske tap i årene som kommer, og når eiendom skal omsettes dersom misforståelser ikke blir oppklart, og dersom de ansvarlige for økonomiske tap ikke blir holdt ansvarlig. I tillegg må forbruker være klar over at gjennom å ikke si noe, gjennom å ikke holde udugelige eiendomsrådgivere til ansvar, så vil disse fortsatt kunne ha muligheten til å bedra andre boligkjøpere rundt om i landet.
Vi løser saker som dette gjennom:
Vi har lang erfaring med bygg, eiendom og saker tilknyttet bygninger. Vi har skrevet hundrevis av reklamasjonssaker, og kjenner sånn sett godt til hva som ofte blir et problem etter boligkjøp. Vi leser en del prospektet gjennom året, og blir godt kjent med tilstandsrapporter og kvaliteten på disse. Typisk går dessverre udugelige fakgyndige igjen og igjen – og kvaliteten på arbeidet deres, samt deres evne til å forstå hva som er- eller ikke er avvik på eiendom – er lett å gjennomskue. Vi kan for enkelte forbrukere bistå til å rette opp i misforståelser, og på den måten rette opp i urett påført av udugelige fagkyndige. Ulempen er at det kan ha en liten kostnad for nybakte boligeier i dag, fordelen er at vi sparer nybakte boligeiere for utlegg i mye større skala i alle årene som kommer i fremtiden.
Har du fått en “sårbar” tilstandsrapport. Altså en rapport hvor den bygningssakkyndige har gjort en del opplagte feil, glemt å se viktige forhold tilknyttet eiendommens tilstand, brukt feil referanse i forhold til vurdering av tilstandsgrader, fått dårlige saker til å se mye bedre ut enn hva de er i virkeligheten. Da har du kanskje en urealisert verdi tilknyttet denne boligomsetningen. Med rett hjelp kan det hende du sitter på en liten gullgruve som gjør at du kan kreve selgers forsikringsselskap, den bygningssakkyndiges forsikringsselskap og de faktiske individer for hundrevis av tusen. Dersom du trenger hjelp til å vurdere en sak som dette, ta gjerne kontakt med oss. Det er ingen som jubler fordi dagens metoder og prosesser tilknyttet boligomsetning åpner opp for løsninger som dette, men vi i Allertsen.no ser stadig forbrukere som blir lurt trill rundt, og forstår derfor av det vi ser at det kreves handling for å rette opp balansen mellom rett og galt. Vi ønsker rett og slett ikke å se forbrukere tape masse penger gjennom at profesjonelle rådgivere får lov til å lyve og bedra uten å bli holdt ansvarlig. Vi kan hjelpe, ta kontakt. Har du kjøpt bolig med en sårbar tilstandsrapport, kontakt oss for å finne ut mer om oppsiden tilknyttet ditt urealiserte økonomiske tap.
Som forbruker vil vi gjerne at du forstår
Husk å si fra til selger, selgers forsikringsselskap og selgers utvalgte bygningssakkyndig med det samme om du oppdager en feil på et hus. Si fra med det samme, uten unødvendig opphold. Dersom du avdekker feil på en eiendom er det klokt å kontakte en objektiv og uavhengig takstmann for å hjelpe deg dokumentere forhold før du kontakter ditt eget forsikringsselskap. Husk at mandatet i oppgaver varierer stort, og at det som regel er kun du – alene i båten – som ser etter feil etter å ha kjøpt eiendom. Du kan engasjere hjelp til å se etter feil, men dette får du ikke av forsikringsselskap, fra selger eller andre som kommer inn for å vurdere en spesifikk sak tilknyttet eiendom. For å sikre deg mot å bli bedratt av bygningsrådgivere som mangler tilstrekkelig kompetanse må du finne din egen uavhengige, objektive rådgiver innenfor bygg og eiendom som helst arbeider med integritet og som hjelper deg ut fra mandatet som du bestemmer direkte. Tips vil være : Etter kjøp av eiendom, engasjerer en fagkompetent rådgiver som kan hjelpe deg kontrollere at opplysninger i prospekt stemmer med faktiske forhold. Klassisk mandat i et slik tilfelle vil være “Kontroller at opplysninger i prospekt stemmer med faktiske forhold, bemerk tilstandsvurderinger i prospekt, og bemerk avvik på eiendom som ikke er nevnt i prospekt.” For å utvide mandatet vil vi anbefale at du også krever som del av mandat: “Dersom det er forhold som ut fra forskrift for tryggere bolighandel skulle vært bemerket, men som ikke er det – si spesielt i fra slik at det dannes grunnlag for videre arbeid med reklamasjonsrapport tilknyttet eiendomshandelen.”
Andre rapporter og tjenester normalt solgt av Takstingeniører
Dersom boligkjøper er bedratt av ukyndig faglig rådgiver vil det være greit å kontrollere hele boligen for potensielle feil og mangler. En slik kontroll vil kunne fungere som grunnlag for dannelsen av reklamasjonsrapporten. En reklamasjonsrapport kan sees på som en regning til den som har, tilsiktet- eller utilsiktet, påført forbruker tap. Selve kontrollen av boligen er ofte rimelig for boligkjøper, men reklamasjonsrapporten i etterkant, samt eventuelle saksomkostninger når selger eller selgers representant nekter for å ha gjort noe feil – koster ofte mye mer.
Vår minstesats og hva våre klienter kan forventet tilknyttet pris på denne tjenesten.
Alle våre oppgaver innenfor rådgiving faktureres ut fra medgått tid. Det er ofte svært vanskelig å si hva prisen på en slik tjeneste til slutt blir fordi oppgaver alltid er unike. Vår minste sats er to timer med arbeid. I tillegg har vi en prosjektkostnad, og vi fakturerer for medgått reise tid og KM kjørt. For lengre reiser, mer enn seks timer til og fra kontoret, fakturerer vi også lunsj. Alle utlegg tilknyttet reise vil også kreves dekket – fly, parkering, leiebil, ferge og lignende. Dersom reisen ikke er mulig å gjennomføre på mindre enn tolv timer blir du kanskje nødt til å dekke overnatting på hotell. Vi tar normalt ingen risiko i våre tjenester tilknyttet rådgiving, og avtaler normalt ikke oppgjør basert på utfall av sak.