KARTLEGGING AV EIENDOM
Noen ganger når eiendom omsettes bommer bygningssakkyndig på selve kartleggingen av bolig. Typisk eksempel vil være at den bygningssakkyndige glemmer å si noe om takvindu, altaner, tilbygg og lignende. En dårlig bygningssakkyndig opplyser for eksempel ikke kjøper av eiendom om at det finnes flere løsninger for grunnmur, eller flere løsninger for veggkonstruksjoner i bygninger. I våre tilstandsrapporter ut fra Verditas.no – løsningen inngår kartleggingen av eiendom som viktig del av den totale leveransen. For å sjekke om en annen bygningssakkyndig har gjort en dekkende, eller lite dekkende oppgave tilknyttet sin tilstandsrapport kan en enkel kartlegging av eiendom bidra til å forklare gyldigheten av en tilstandsrapport.
LEVERANSEN
Kartleggingen av eiendom inngår normalt som delleveranse tilknyttet våre tilstandsrapporter. Men dersom det er tvistesak, eller om en selger av bolig er usikker på om den bygningssakkyndige som har levert tilstandsrapport før salg har gjort en tilfredsstillende jobb kan også denne kartleggingen av eiendom leveres som en hovedrapport. Kartleggingen av eiendom er like enkel som den høres ut, det er en dokumentasjon på hva eiendom består av. Antall dører, antall vinduer, antall takkonstruksjoner, antall altaner og så videre. Med enkel beskrivelse. I Verditas.no – løsningen er kartleggingen en viktig del av tilstandsrapporteringen fordi vi tar sikte på å følge forskrifter og regler tilknyttet rapportering av eiendom.
FORMÅL
Formålet med rapporten er å kartlegge fakta tilknyttet eiendom. Det er altså ingen skjønn, eller vurderinger tilknyttet oppgaven. Innenfor kartleggingen vil man se fakta som antall bygningsdeler, beskrivelse av plassering av viktige tekniske anlegg. Beskrivelse av typiske løsninger for bygget og andre statiske opplysninger som man uansett finner i offentlig tilgjengelige databaser tilknyttet eiendom. En detaljert kartlegging av eiendom er en forutsetning for alt videre arbeid tilknyttet tilstandsrapportering og skjønnsmessige vurderinger fremover.
BRUKSOMRÅDER
Kartlegging av eiendom er grunnpillaren for alt videre arbeid tilknyttet rapportering av eiendom. Dersom det er to baderom, eller to kjøkken i boligen må dette fremkomme tydelig for å danne gode sjekklister, samt videre vurderinger av eiendom. En kartleggingsrapport kan brukes for å danne bedre forståelse av hva en eiendom faktiske består av, og den kan brukes for å kontrollere at nødvendige forhold er bemerket. Vi legger til grunn forskrift for tryggere bolighandel for våre kartleggingsrapporter, og ser ofte nøye på eiendom i forhold til detaljer tilknyttet denne forskriften.
HVEM ER DET SOM NATURLIG SER ETTER EN RAPPORT SOM DETTE
Vi opplever at kartlegging av eiendom leveres sammen med tilstandsrapporten. Noen ganger vil selgere av bolig, som allerede har kjøpt tilstandsrapport fra leverandør bestille en rapport som dette for å dobbeltsjekke at den bygningssakkyndige som var på befaring har fått med seg opplysninger om samtlige bygningsdeler. Rapporten kan blant annet brukes som grunnlag for å avvise krav fra andre bygningssakkyndige dersom de har levert en rapport som ikke er brukbart i forbindelse med omsetting av bolig.
KVALITET
Kartlegging av eiendom er noe som skjer som delprosess i samtlige saker hvor det rapporteres om tilstand av eiendom. Det er stor forskjell på en kartlegging av god, og en kartlegging av dårlig kvalitet. En tilstandsrapport som beskriver kun en av flere løsninger for grunnmur på en eiendom er typisk som følger av dårlig kartlegging. En rapport som beskriver kun en takkonstruksjon der det finnes flere i et bygg, er også typisk en dårlig kartlegging. En god kartlegging av eiendom dekker tydelige opplysninger om samtlige bygningsdeler som en eiendom består av, og den identifiserer på en lettlest måte hvor mange av hver del som finnes i et bygg. Dersom en rapport med dårlig kartlegging legges til grunn for en bolighandel risikerer selger av eiendom at enkelte bygningsdeler på eiendom ikke blir vurdert som de skal i henhold til forskrift for tryggere bolighandel, og kjøper risikerer at viktige opplysninger som skal fremkomme av forskrift for tryggere bolighandel ikke blir tatt opp i rapporten. Dette igjen vil medføre risiko for negative konsekvenser for selger av eiendom, den bygningssakkyndige som er gitt tillit av selger, og samtlige forsikringsselskaper involvert i sak tilknyttet omsetting av eiendom.
FORDELER GJENNOM Å VELGE OSS
Vi har gode rutiner, gode sjekklister og utmerkede løsninger for deling av informasjon tilknyttet kartleggingen av eiendom. Våre kartleggingsrapporter er enkle å kontrollere for lesere også uten byggeteknisk kompetanse, og vi kartlegger nøyaktig og systematisk på svært kort tid fordi våre løsninger for kartlegging er innarbeidet og standardisert.
HVA KOSTER RAPPORTEN
En kartlegging av eiendom vil ha variabel kostnad tilknyttet eiendommens plassering, eiendommens kompleksitet og størrelse. En større, og mer komplisert eiendom tar rett og slett mere tid for å kartlegge. Dersom kartleggingen av eiendom ikke er utført på en god måte vil dette få svært negative konsekvenser for samtlige involverte i en omsettingssak, og det er kanskje helst ikke på selve kartleggingen av eiendom det er klokt å spare penger.
GJENNOMFØRING
Når vi leverer kartlegging gjennom tilstandsrapporter inngår dette som delleveranse, og leser av våre rapporter vil da ikke se denne delen av leveransen som produkt. Dersom en kartlegging av eiendom bestilles som hovedrapport vil vi avtale befaring etter bestilling, og så gå systematisk gjennom hele eiendom for å se hvor ting er, hva eiendom består av og lignende. Rapport leverer normalt noen dager etter, og kan da kontrolleres nøye av klientene.
OPPFORDRING
Husk at vi alltid er tilgjengelig for mer informasjon om våre rapporter og tjenester. Dersom du spesielt lurer på noe tilknyttet kartlegging av eiendom. Husk at vi alltid er tilgjengelig for mer informasjon om tvistesaker og konflikter du måtte stå i på telefon 45151414.
FORBRUKERTIPS
En dårlig bygningssakkyndig vil ofte kjennetegnes gjennom at kartleggingen er svak. Er det for eksempel to altaner på en eiendom, men så opplyses det kun om en – så bør det ringe en klokke hos leser. Dette er ofte tegn på dårlig kartlegging, og dårlig grunnarbeid for samtlige videre vurderinger utført av en bygningssakkyndig. Dersom du skal selge bolig og oppdager at det mangler informasjon om spesifikke bygningsdeler i tilstandsrapporten du har bestilt, vil dette være som følger av dårlig kartlegging og du risikerer å selge en bolig uten gyldig tilstandsrapport. En bygningssakkyndig som kartlegger en bolig dårlig vil enkelt kunne holdes ansvarlig for å ha tilbakeholdt, eller feil informasjon. Spesielt dersom det er tilbakeholdt informasjon som ut fra forskrift for tryggere bolighandel er opplyst som vesentlig tilknyttet salg og kjøp av eiendom. Husk at kartlegging dreier seg kun om statiske fakta tilknyttet eiendom. Ting som er lett å se på overflater, og ting som til og med lekfolk ofte kan legge merke til når man ser på en eiendom.
Kartleggingen av eiendom inngår som viktig del av våre tilstandsrapporter. Ofte kan kartlegging av eiendom være med å danne grunnlag for reklamasjon mot bygningssakkyndig eller selger av bolig. En kartlegging er ikke reklamasjonsrapport, dette må bestilles uavhengig av kartleggingen. Ofte vil en analyse av manglende opplysninger i prospekt kunne lede til reklamasjon mot selger av bolig eller selgers valgte bygningssakkyndige.