SKADERAPPORT
Skaderapport er like enkelt som navnet tilsier. Det er en rapport som normalt skrives etter at en skade har oppstått. Skaden kan være som følge av uhell, storm, vannlekkasje eller lignende. Det som kjennetegner en skade på et bygg er en ødeleggelse som krever reparasjon innen kort tid som følger av noe som har skjedd.
LEVERANSEN
Skaderapport leveres som hovedrapport. For enkelte klienter leverer vi skaderapporter direkte i deres system. Dersom du har bestilt skaderapport direkte fra oss vil denne være som egen hovedrapport å regne. Vedlegg som kan følge i en rapport som dette vil ofte være spesielle produktdatablader, bildeserier og lignende. Antall vedlegg varierer ut fra hva det er behov for i saken, og hvilke dokumenter takstingeniøren har vektlagt når rapport er utformet.
FORMÅL
Formålet med en skaderapport er å dokumentere en oppstått hendelse. Normalt vil man for å dokumentere en skade identifisere hva som har skjedd, hvordan det har skjedd, hva skade i dag består av, hva følgene av skaden er. En skaderapport dokumenterer også årsaken til skaden, samt bakomliggende faktorer for at skaden skulle kunne oppstå. I noen tilfeller ser også en skaderapport på hvem som er ansvarlig for at skaden kunne oppstå, samt hva det vil måtte koste eier å utbedre skaden og følger av skaden.
BRUKSOMRÅDER
Skaderapport brukes for å dokumentere en skade når skaden har oppstått. Skaderapporten leses gjerne av forsikringsselskaper og andre som er involvert i betalingen av det som skaden har ødelagt. For større foretak, sameier og borettslag kan skaderapport brukes for å avdekke om det er behov for endringer i driftsrutiner eller styringssystemer. Ofte vil også skaderapport brukes for å kartlegge ansvar for skade. En skaderapport kjøpes som regel av noen involvert i en skade.
HVEM ER DET SOM NATURLIG SER ETTER EN RAPPORT SOM DETTE
Våre klienter for skaderapporter er ofte forsikringsselskaper. For forsikringsselskaper leverer vi rapporter direkte inn i deres system, og vi har for enkelte selskaper faste priser på tjenesten. For private forbrukere kan vi noen gang brukes for å kartlegge et perspektiv på en skade, for eksempel om det er konflikt for ansvarlighet og så videre. For våre næringsklienter vil vi ofte dokumentere og beregne skader som skal dekkes av andre som har påført eiendom, eller del av eiendom skade. Vi engasjeres også noen ganger der det er uenighet tilknyttet metode for å reparere en oppstått skade.
KVALITET
Det finnes gode og dårlige skaderapporter. Det som kjennetegner en god skaderapport er at rapporten på en god måte dokumenterer forhold tilknyttet skade. Etter å ha lest rapporten skal leseren få god innsikt i hva som har skjedd, hvordan dette kunne skje, hva som er konsekvensene av skaden, og hvordan skaden kan utbedres til lavest mulig kostnad. En dårlig skaderapport etterlater i mange tilfeller leser av rapporten med flere spørsmål enn svar. En dårlig skaderapport kan ha feil, mangle bevis, mange forklaringer på hvordan ting kunne skje og generelt være overdrevet eller på andre måter ikke helt objektiv. Konsekvensene av en dårlig rapport er at ansvar for skaden blir plassert feil, kostnader for utbedring av skaden blir feil, skaden blir ikke dokumentert godt nok, og skaden blir planlagt utbedret feil.
FORDELER GJENNOM Å VELGE OSS
Vi er etterrettelig og har lang erfaring tilknyttet skaderapporter. Våre rapporter er ofte mer detaljert og besvarer ofte flere spørsmål enn våre konkurrenters skaderapporter. Vi har lang erfaring med rapporter som dette, og løser ofte oppgaven til lavere pris enn våre konkurrenter. Med vår tekniske bakgrunn som byggmestere og tømrerer ser vi ofte raskt hvordan små og store skader kan løses uten at kostnader løper av gårde. Vi legger til grunn gode løsninger for utbedringer av skader, og velger å ikke være kreativ i forhold til hvordan skader utbedres.
HVA KOSTER RAPPORTEN
Vår minstesats for tjenester er to timer. Skaderapporter faktureres normalt ut fra hvor mye tid som medgår. Vi fakturerer for all medgått tid, samt reise og prosjektkostnad. En enkel skaderapport kan noen gang ta mindre enn to timer, og faktureres fra ca fem-seks tusen. Større skader, for eksempel brann, eller skader med bakgrunn som må etterforskes på en etterrettelig måte kan kreve mer tid, og derfor koste mer. De dyreste skaderapporter vi har arbeidet med har kostet over femti tusen. Men større skader med vanskelig bakgrunn er ofte vesentlig dyr, og krever av naturlige årsaker detaljert dokumentasjon på hva som har skjedd før forsikringsselskap eller andre foretak utbedrer eller retter skade.
GJENNOMFØRING
Normalt sett blir vi kontaktet når skade har oppstått. Vi avtaler oppgaven direkte med klienten. Når oppgaven er avtalt, reiser vi ut for å se eiendom. Noen gang kan en skade kreve flere befaringer. Når vi har samlet inn det vi trenger av dokumentasjon om bygg og skade, beregner og konkluderer vi og leverer en god rapport med bilder og forklaringer i tekst. Rapporten leveres ofte en til fem arbeidsdager etter siste befaring.
OPPFORDRING
Husk at vi alltid er tilgjengelig for mer informasjon om våre rapporter og tjenester. Dersom du spesielt lurer på noe tilknyttet en skaderapport vi har laget, så ring oss. Husk at vi alltid er tilgjengelig for mer informasjon om skader som har oppstått på telefon 45151414.
FORBRUKERTIPS
Det kan være vesentlig å si fra til aktuelle parter så raskt som mulig etter at skade har oppstått. Det kan være klokt å ta mange bilder av en skade med det samme den har oppstått slik at disse seinere kan deles med takstingeniøren dersom takstingenøren ikke kan komme på befaring med det samme. Husk at forskjellige typer utbedringer kan ha forskjellig kostnad. Det er alltid greit å stille spørsmål tilknyttet skaderapport, altså om vuderinger er korrekt. Vær nøye med mandatet til den som skal lage skaderapport for deg. Noen gang kan mandatet i en skaderapport være begrensende for hva takstingeniøren legger til grunn for utbedring eller årsak av skaden.