TILSTANDSRAPPORT
Vurdering av tilstand på eiendom har lang historikk, helt tilbake til bibelske tider. I 2022 ble forskrift for tryggere bolighandel vedtatt i Norge, og etter dette har det vært strenge forventninger til informasjon kjøper forventer når bolig blir omsatt. En tilstandsrapport er i dag tilpasset forskrift for tryggere bolighandel, og gir selger alle muligheter til å opplyse kjøper om de forhold som kjøper har rettmessig krav om å få vite i forkant av bud på spesifikk eiendom.
LEVERANSEN
Tilstandsrapport leveres som normal hovedrapport. Dersom arealer skal måles opp som del av mandat vil du også få en skisse som viser hvordan arealet er målt. Avhengig av mandat vil du få variert innhold i rapporten dersom du har lagt til valg utover forskriftens minstekrav. For eksempel informasjon om tomt, og tilleggsbygg på eiendom. Andre rapporter som for eksempel tilstandsvurdering av fellesdeler i delte bygg leveres som egen selvstendig rapport. I mange tilfeller er også oppdrag for tilstandsrapport utvidet med verdivurderinger, i slike tilfeller leveres verdivurderingen normalt som tilleggsrapport når du bestiller tilstandsrapport fra oss. Men husk at forskriftens minstekrav ikke dekker samtlige forhold som det er greit for selger å opplyse kjøper om, så mandat og utvidelser fra forskriftens minstekrav må alltid avklares spesielt som del av tjenesten.
FORMÅL
En tilstandsrapport i år vil være et dokument som har som formål å gi leser informasjon om eiendom. Informasjonen bestemmes av forskrift for tryggere bolighandel. Takstingeniøren vil i sin vurdering av boligen bestemme tilstandsgrader på forskjellige bygningsdeler, samt vurdere kostnader tilknyttet større avvik som avdekkes. Leser av eiendom skal opplyse om forhold som er nevnt i forskrift for tryggere bolighandel. Det finnes også andre typer tilstandsrapporter, dersom du har et formål som ikke direkte er knyttet til salg eller kjøp av eiendom, så ta gjerne kontakt for mer informasjon.
BRUKSOMRÅDER
Tilstandsrapporter brukes i år i forbindelse med omsetting av bolig. Rapporten dekkes kun minstekrav i forskrift, og dersom kjøper av rapporten ønsker informasjon utover forskrift må dette ofte avtales direkte med takstingeniøren som utfører oppgaven. En standard tilstandsrapport har fastsatt mandat, og dekker kun forskriftens minstekrav. Det kan være greit å merke seg at minstekravet normalt ikke oppfyller de komplette opplysninger om eiendom, så informasjon direkte mellom selger og kjøper er fortsatt svært viktig og relevant.
HVEM ER DET SOM NATURLIG SER ETTER EN RAPPORT SOM DETTE
Huseiere som skal selge bolig velger hvilken rådgiver de ønsker å knytte seg opp mot når boligen skal selges. Huseier bestgemmer megler, takstingeniør, forsikringsselskap og hvordan prosess skal gjennomføres. I de fleste tilfeller kjøpes tilstandsrapport av huseier selv, noen gang i direkte kontakt med takstingeniør, og andre gang gjennom megler. I spesielle tilfeller er det også forsikringsselskaper som forsørger takstmann. Det er viktig for selger av bolig å fylle ut en detaljert egenerklæring med alle kjente forhold som også deles med takstingeniør, uavhengig av hvordan denne ingeniøren er kontrahert.
KVALITET
Det finnes gode, og det finnes dårlige tilstandsrapporter. En god rapport gir korrekte opplysninger og noe utfyllende informasjon i forhold til feil som er avdekket. Informasjonen i rapporten er også viktig, og en god rapport dekker ofte litt mer informasjon enn hva forskriftens minstekrav krever. En dårlig rapport på den andre siden er knapp, begrunner dårlig. Viser at ansvarlig takstingeniør ikke har observert alle nødvendige forhold og mangler relevant informasjon om eiendom. Ofte vil konsekvensen av en dårlig rapport vise seg senere, dersom kjøper føler seg bedratt, og velger å klage til selger eller takstingeniøren.
FORDELER GJENNOM Å VELGE OSS
Vi har normalt kort leveringstid og lave priser på tjenesten “tilstandsrapport.” Vi er medlem i Norsk takst, og leverer rapporter som forsikringsselskaper aksepterer. Vi har god bakomliggende kompetanse, og gir leser av rapporten de opplysningene leser trenger for å konkludere seg frem til sin egen korrekte markedsverdi på eiendom. Vi kjenner markedet, og vi kjenner selgers risiko slik at disse kan unngås. Vårt styringssystem for denne typen rapport er spesielt, og reduserer derfor risiko for selger av brukt bolig.
HVA KOSTER RAPPORTEN
Reise faktureres ut fra beliggenhet. Prisen på selve rapporten varierer ut fra størrelse og kompleksitet på eiendom. Noen typer eiendom krever mer tid, enn andre. For eksempel vil antall baderom, antall kjøkken og antall boligseksjoner spille en rolle for endelig pris på rapporten. Klient har også muligheten til å legge til utvidelser på rapporten utover forskriftens minstekrav, og disse utvidelsene vil normalt redusere selgers risiko i forbindelse med omsetting, men vil også medføre noe økte kostnader. Vi har faste priser på de fleste deler av tilstandsrapporter, og kan gi detaljert tilbud før iverksettelse dersom det er av interesse for bestillinger av rapport. Vår strategi for prising av tjenesten er at vi ikke skal være det dyreste alternativ. Vi skal levere en kvalitet på et nivå som oppfyller krav i forskrift, og vi skal gi selger av boligen alle mulige tilbud knyttet til potensiell reduksjon av risiko. Som regel er vi konkurransedyktige på pris, og leverer ofte en bedre kvalitet til selger av bolig som følger av vårt praktiske styringssystem Verditas.no
GJENNOMFØRING
Vi kan kontaktes for tilbud på tjenesten. Når prisen og rammene for kvalitet i rapporten er besluttet kan denne bestilles direkte via telefon, epost eller melding på nettsiden. Klient vil da få en ordrebekreftelse som sier at vi har påtatt oss oppgaven, og når vi har kapasitet til å gjennomføre denne. Vi sender ut skjema for egenerklæring til klient, og avtaler befaringsdato når dette skjema er returnert til oss. Vi gjennomfører befaring på en dag det passer for oss og klient, og leverer rapporten ca to til fem virkedager etter befaring. I noen tilfeller, for eksempel i spesielt kompliserte eiendommer, kan levering ta litt lengre tid.
OPPFORDRING
Husk at vi alltid er tilgjengelig for mer informasjon om våre rapporter og tjenester. Dersom du har spørsmål om tilstandsrapporter, og dersom du vurderer å bestille tjenesten fra oss, så ta gjerne kontakt på telefon 45151414 for mer informasjon.
FORBRUKERTIPS
Forbruker i forhold til tilstandsrapporter er kjøperen av denne rapporten. Leser er også forbruker, men dette i andre enden av denne tjenesten- og i leserens forbrukertips ser vi nærmere på i informasjon tilknyttet andre rapporter og tjenester. Prisen på tjenesten kan variere, så forbruker oppfordres til å sette seg nøye inn i dette. Kvalitet på rapporter kan variere, og forbruker er alltid lønnet med å kjøpe en rapport i så høy kvalitet som mulig, da dette vil redusere risiko i ettertid for selger av bolig. Dersom forbruker kjøper en rapport, og denne oppleves som av lav kvalitet, oppfordres forbruker til å klage på denne rapporten, holde tilbake kostnaden tilknyttet rapporten – Samt eventuelt kjøpe rapport fra et annet takst- foretak for å sikre seg sine egne interesser. Forbruker oppfordres til å huske at det vil kreve masse ressurser i form av tid og oppmøter dersom rapporten som benyttes i omsetting er av lav kvalitet, uansett om ansvar kanskje går over på takstingeniøren som leverer rapporten.