TRYGGERE BOLIGHANDEL

Forskrift for tryggere bolighandel trådte i kraft i Januar 2022. Alle boligkjøp etter dette er underlagt spesifikasjoner tilknyttet innhold i tilstandsrapporter som brukes mellom private kjøpere og selger i forbindelse med handel. Mange ganger skjer det at opplysninger som fremkommer i prospekt ikke stemmer helt, eller viser seg å være vurdert feil. Dette er noe mange kjøpere av eiendom har oppdaget, og ut fra dette har vi utviklet denne rapporten som er spesielt for å kartlegge at husleveransen stemmer med hva som er opplyst i prospekt. Bolig skal være som avtalt i prospekt.

LEVERANSEN

Rapporten leveres som hovedrapport. Oppgaver tilknyttet rapporten “tryggere bolighandel” er en unik oppgave med unikt mandat tilknyttet din eiendom. Rapporten kan bare kjøpes av huseier, og vi anbefaler å arrangere kjøpet av en slik rapport sånn at befaringen kan gjennomføres så raskt som mulig etter overtakelse. Vi foretrekker å befare eiendom før innflytting finner sted, fordi dette øker muligheter for å se til og med mindre feil og avvik ikke omtalt i prospekt med tilstandsrapport og egenerklæring.

FORMÅL

Formålet med rapporten er å kontrollere at forhold nevnt i prospekt ikke er verre for kjøper enn opprinnelig opplyst. Altså ser vi på at det ikke finnes aktuelle feil eller skader på eiendom som hverken er opplyst i egenerklæringen eller i prospekt. Fordelen klient oppnår med dette er todelt, det ene er at klient får bekreftet gjennom egen ingeniør at det ikke er flere feil i bygget enn hva som opprinnelig er kjent. Og den andre fordelen er at klient får et grunnlag for eventuelt å gå videre til eget boligkjøperforsikringselskap med krav om utredning eller reklamasjonsrapport som kan brukes for å fremme krav til selger eller selgers representanter.

BRUKSOMRÅDER

Rapporten brukes for å kontrollere brukte boliger etter kjøp av brukt bolig. Den er egnet for å hjelpe kjøper avdekke feil i prospekt- og på den måten om det er betalt for mye for eiendom i forhold til faktiske forhold tilknyttet eiendom. Denne rapporten kan være fin for selskap som har solgt boligkjøperforsikring og for kjøper av eiendom.

HVEM ER DET SOM NATURLIG SER ETTER EN RAPPORT SOM DETTE

Vi selger denne rapporten utelukkende til ferske eiere av brukte boliger. Med brukt bolig menes boliger som omsettes mellom private parter. Rapporten kjøpes normalt av ny eier like etter avtale om kjøp er inngått.

KVALITET

Det er variasjon i kvaliteten på en rapport som dette. En god rapport samler tidslinjen tilknyttet opplysninger om eiendom, ser bort fra forhold som uansett er opplyst som TG3, og vurderer objektivt forhold påpekt eller avdekket på befaring. En god rapport vurderer forhold objektivt og har ikke som formål alene å påpeke mulige kilder til konflikt, men faktiske tekniske forhold. En svak Takstingeniør kan kanskje har dårlige rutiner for kontroll, bruke tid på saker som uansett ikke er reklamasjonsberettiget – forhold med TG3 i rapport – En dårlig rapport mangler gjerne tidslinje og tar ikke hensyn til skader som uansett er tydelig opplyst i prospekt.

FORDELER GJENNOM Å VELGE OSS

Vi i Allertsen.no Takst og tilstandsrapporter har lang erfaring fra tilstandsrapporter, reklamasjonsrapporter, skaderapporter og andre analyser av eiendom. Vi har satt opp denne rapporten spesielt for å hjelpe kjøpere som ønsker en slags forsikring på at forhold i prospekt stemmer, og at de ikke er lurt. Våre rutiner tilknyttet rapportering om eiendom er omfattende, og vi har unike styringssystemer som hjelper oss til å undersøke eiendom så detaljert som praktisk på kortere tid enn konkurrenter. Vi er et uavhengig selskap og arbeider under strenge etiske krav. Dette gjør at våre rapporter kan vies tillit, og at de kan brukes til å enten ta viktige beslutninger med, eller eventuelt brukes for å vurdere videre undersøkelser.

HVA KOSTER RAPPORTEN

Tryggere bolighandel har ingen fast pris. Rapporten løses når den bestilles direkte via Allertsen.no gjennom normale timesatser og betingelser for reise og prosjekt. En enkel rapport kan kreve ca fire timers tjeneste, og en komplisert eiendom kan kreve mellom åtte til tolv timer tjeneste. Som regel løses oppgaven gjennom en enkelt befaring. For kjøper av brukt bolig er rapporten en investering i trygghet og sikkerhet fordi den avdekker feil på et tidligere tidspunkt enn hva som normalt ellers er mulig. Investeringen i denne rapporten kan tilbakebetale seg mange titalls ganger, men noen gang er helt salgsprosessen utført korrekt av selger og selgers representanter, og i slike tilfeller blir rapporten kun en utgift for klient.

GJENNOMFØRING

Klient avtaler oppgaven direkte med oss via nettsiden, telefon til konsulent, sms eller epost. Dokumenter som prospekt sendes til oss direkte fra klient. Når vi har fått dokumentasjonen på eiendom avtales befaringsdato så snart som mulig etter overtakelse, og helst samme dag, eller dagen etter før selve innflyttingen har startet. Det er lettere å se alle deler av overflater før møbler og gjenstander lagres i bygget. Etter befaring leveres rapport med analyser som viser våre observerte avvik mellom prospekt og faktiske forhold.

OPPFORDRING

Husk at vi alltid er tilgengelig for mer infromasjon om våre rapporter og tjenester. Dersom du spesielt lurer på noe tilknyttet tryggere bolighandel. Husk at vi alltid er tilgjenggelig for mer informasjon om tryggere bolighandel på telefon 45151414.

FORBRUKERTIPS

Ofte lages tilstandsrapporter under stort tidspress, det kan bety at noen takstingeniører risikerer å hoppe over observasjon av viktige tekniske forhold når de befarer eiendom i forkant av salg. Mange selger stoler blindt på Takstingeniører, og unnlater derfor å fortelle om saker som kanskje opplagt er feil i egenerklæringen dersom denne er skrevet etter at takstingeniøren har vært på befaring. Dessverre er det mange forbrukere som blir lurt tilknyttet omsetting av eiendom, vi håper du ikke blir en av disse.

Dersom man har kjøpt brukt bolig, og det i kontroll viser seg at det er mange forhold tilknyttet prospekt som ikke stemmer overens, eller som er mye dårligere enn prospektet opplyser, så kan det være at dere som kjøpere har krav på kompenasjon, eller justering av markedsverdi. Dette forutsetter jo at objektet ikke er som foreskrevet i prospekt. For å dokumentere forhold som eventuelt kan reklameres på er det vanlig å kjøpe en reklamasjonsrapport. Denne rapporten dokumenterer avvik og beregnet tapet dere kan ha erfart som følger av feil i prospekt. Dette er en egen tjeneste og leveres utenfor denne tjenesten. Nybakte eiere av boliger har ofte en del andre spørsmål tilknyttet eiendom. Disse spørsmål og assistanse på andre måter enn en rapport som kontrollerer eiendom opp mot prospekt etter overtakelse er også tilleggstjenester som ikke faller inn under tryggere bolighandel- rapporten.

LINKER TIL ANDRE NYTTIGE RESSURSER FOR DEN SOM ØNSKER Å KONTROLLERE NYKJØPT BRUKT BOLIG