REKLAMASJONSRAPPORT

En reklamasjonsrapport er historisk den rapporten som benyttes dersom en leverandør ikke har gjort som avtalt, gjort feil i en leveranse eller levert håndverkstjenester i for lav kvalitet. Den senere tid er rapporten også ofte brukt for å klage til selger av eiendom dersom man etter kjøp av brukt eller ny bolig oppdager feil som ikke står til forventningene ut fra mottatte opplysninger når markedsverdi ble vurdert. Normalt sett kan man forvente at en reklamasjonsrapport dokumenterer avvik, hvorfor det er avvik og hva som kreves for å løse, eller rette, avviket. Våre klienter må være klar over at vi er uavhengig og objektiv, og det igjen medfører at vi i mange tilfeller også er engasjert av den som det blir klaget til, ikke bare den som klager.

LEVERANSEN

Reklamasjonsrapport leveres som en hovedrapport. Andre spesielle forhold, spesielle analyser og resultater av undersøkelser kan ofte leveres som delrapport. Vedlegg i saker som dekker reklamasjonsrapport vil ofte være utskrifter av leggeanvisninger, datablader fra Sintef byggforsk, skjermbilder av paragrafer og lignende. Slike selvstendige dokumenter leveres som regel som vedlegg til rapport.

FORMÅL

Formålet med en tilstandsrapport er som oftest å dokumentere en feil fra en forhåndsdefinert referanse, begrunne – eller belyse hva som er feil. Vurdere hvordan feil kan rettes, samt beregne hvor mye man eventuelt må betale en håndverker for å rette på feilen.

BRUKSOMRÅDER

Reklamasjonsrapporten benyttes som oftest der en entreprenør eller snekker ikke er enig i reklamasjon- og kanskje derfor ikke er villig til å rette på forholdet eller genrelt ikke tar feilen spesielt seriøst. En reklamasjonsrapport brukes da ofte som krav mot entreprenør, og prisen på utbedringer er oftes basert på hva det vil koste å rette på en sak, dersom rettingen bestilles i dagens marked fra utestående snekker. Når boliger har vært omsatt med feil i opplysninger brukes reklamasjonsrapporten til å dokumentere faktiske tap for den som føler seg lurt.
Lesere av reklamasjonsrapporter kan være de faktiske parter som det i saken reklameres mot, men også konfliktråd, tingrett og lagmannsrett.
Det er vanlig å kjøpe en reklamasjonsrapport når man har oppdaget at et kjøp ikke står i samsvar med forventninger, og dersom man etter klage til snekker, entreprenør eller selger av bolig ikke har fått tilfredsstillende forsikring om at klagen blir tatt seriøst nok.

HVEM ER DET SOM NATURLIG SER ETTER EN RAPPORT SOM DETTE

Denne rapporten kjøpes normalt av huseiere som nylig har overtatt håndverksarbeid fra entreprenør. Den senere tid har vi sett mange nybakte boligkjøpere som ønsker å reklamere på forhold som normalt sett skulle vært nevnt i tilstandsrapporter tilknyttet omsetting av salg. Samlet er det som regel private forbrukere som trenger rapporter som dette, og som regel når de først er avvist av motparten i forhold til skuffelse oppdaget tilknyttet håndverkstjenester eller kjøp av bolig.

KVALITET

Det er stor forskjell på en god, og en dårlig reklamasjonsrapport. En god reklamasjonsrapport gir leser tilfredsstillende opplysninger om hva feil utgjør, hvor stor feil er, hvordan denne kanskje har oppstått og hva som kreves, samt prisen på å rette en feil. En god reklamasjonsrapport handler ikke om juridiske forhold, men den samler relevante opplysninger tilknyttet en spesifikk sak. En dårlig rapport mangler kanskje vesentlige opplysninger som forklaring på hvorfor en feil er å regne som en feil. Det kan være dårlige vurderinger tilknyttet prisen, eller kostnader for å rette en feil. Dersom en forbruker får en dårlig reklamasjonsrapport kan denne hjelpe motparten i forhold til å hale ut tid, avvise reklamasjoner eller på andre måter overbevise uavhengige parter som tingretten eller lagmannsretten om at forhold i rapporten er urealistisk.

FORDELER GJENNOM Å VELGE OSS

Vi har lang erfaring med reklamasjoner mot entreprenører, håndverkere og selgere av brukte boliger. Vi forholder oss profesjonelt til vår rolle i saker som dette, og mange jurister foretrekker vår profesjonelle tilnærming til tekniske forhold på eiendom. Vi er objektiv og uavhengig, og holder oss borte fra det juridiske. Vi tar ingen risiko i rapporter som dette, og belyser forhold på en slik måte at saker ofte kan løses på et mye tidligere tidspunkt enn kostbare dager i tingrett og lagmannsrett. Husk at det ofte er svært viktig med en flink advokat som også har kjennskap og erfaring med bygg og eiendomssaker.

HVA KOSTER RAPPORTEN

Våre reklamasjonsrapporter lever kun ut fra medgått tid. Normalt sett vil våre ingeniører notere ned all arbeidstid tilknyttet saken. Det vil komme en liten prosjektkostnad, og reiser må dekkes av klient. Vi har sett reklamasjonsrapporter som har kostet alt fra våre minstesatser på rundt fem tusen kroner, til flere hundre tusen i våre større saker. En liten sak løses normalt sett raskt i minnelighet for den som klager i dialog med den som det klages til, en større sak kan gå mange runder, først i forhandling, så tingrett, og så lagmannsrett før endelig utfall blir tydelig. I mange saker vil en dårlig reklamasjonsrapport, om denne er fra den ene eller den andre siden, øke kostnader i prosjekt.

GJENNOMFØRING

Normalt sett avtales reklamasjonsrapporter i direkte dialog med takstingeniører. I mange tilfeller dokumenterer vi faktiske forhold påpekt av den som ønsker å klage, uten å se etter ytterligere feil på eiendom, eller ytterligere feil i en leveranse fra entreprenør. Mandatet er avgjørende for hvordan gjennomføringen blir, og hva de endelige kostnader i et prosjekt vil bli. Vi forsøker å holde kostnader nede, og arbeider smart og målrettet med de aktuelle saker som vår klient ønsker vi skal arbeide med. En reklamasjonsrapport kan i noen tilfeller kreve mer enn en befaring. Og om reklamasjon ikke får direkte gehør hos den som det klages til vil vi også være med å forsvare våre påstander i forhandlinger, tingrett og lagmannsrett.

OPPFORDRING

Husk at vi alltid er tilgjengelig for mer informasjon om våre rapporter og tjenester. Dersom du spesielt lurer på forhold tilknyttet reklamasjonssak. Husk at vi alltid er tilgjengelig for mer informasjon om reklamasjonssaker på telefon 45151414.

FORBRUKERTIPS

Husk at en klage kan koste masse penger. Husk at det i alle former for konflikter er risiko for tap. Denne risiko som vi ofte ser i saker som handler om konflikter mellom entreprenører og kjøpere, eller mellom selgere og kjøpere kalles ofte for prosessrisiko. Det er eksempler på at tingretten i Norge en dag dømmer til fordel for en sak som ligner helt på en sak de dømmer mot en annen dag. Det er altså av vesentlig viktighet i alle saker som dreier seg om konflikt mellom to eller flere parter, at man som forbruker i tillegg til å velge en flink takstingeniør, også velger en flink advokat. Det klokeste parter i konflikt kan gjøre er å skaffe sin egen, uavhengige part, meg god innsikt, og lang erfaring innenfor saker som ligner presist på den saken som forbruker har i dag. For å lykkes med dette vil det være klokt av forbruker å sjekke referanser på alle rådgivere som er engasjert i sak. Eiendom er ofte en kostbar gjenstand, og vi har sett klienter tape mange hundre tusen uten at dette var forventet, og vi har sett klienter få tilbake millioner pluss saksomkostninger når ting har gått vår klients vei. Så vær oppmerksom på dette: Det kan koste mer enn det smaker å gå i konflikt, men noen gang – er det ingen vei utenom. Og noen gang blir det rettferdighet.

LINKER TIL ANDRE NYTTIGE RESSURSER FOR DEN SOM ØNSKER Å KONTROLLERE NYKJØPT BRUKT BOLIG